Ponadto układ, który tutaj przedstawię będzie posiadał blokadę przed przypadkową zamianą obrotów działającego już silnika.
Aby zamienić obroty silnika trójfazowego należy zamienić dwie fazy względem siebie np. L1 z L2. Nie będę pisał dokładnie dlaczego tak się dzieje, ponieważ wpis ten nie ma na celu wyjaśniania zasady działania silnika.
Na początek zobaczmy na podstawowy schemat zamiany obrotów dla silnika trójfazowego.
Podstawowy schemat zamiany obrotów dla silnika trójfazowego |
Jednakże opiszę tutaj nowe połączenia. Spójrzmy na początek na schemat sterowania. Został dodany do niego drugi przycisk start oraz drugi stycznik. Pisałem na początku tego wpisu, że układ ten wyposażony jest w blokadę, która uniemożliwia uruchomienie lewych obrotów silnika, jeśli silnik kręci się w prawo i na odwrót. Jest to realizowane za pomocą styków pomocniczych styczników Q1, Q2 - styk NC (11-12). Styk ten łączy się jeśli stycznik nie jest załączony. Czyli jeśli silnik jest wyłączony, a wszystkie zabezpieczenia w obwodzie sterowania: F2, Q3 oraz przyciski: stop awaria i stop nie są wciśnięte to napięcie pojawi się na przyciskach start S3 i S4 - na pinie z numerkiem 13. Jeśli zostanie wciśnięty przycisk S3 "start w lewo" to styk 11-12 stycznika Q1 rozłączy zasilanie na przycisku S4 "start w prawo" i w ten sposób uruchomienie już działającego silnika w prawo będzie niemożliwe - możemy wciskać przycisk S4 "start w prawo", ale nie przyniesie to żadnej reakcji.
Teraz do powyższego schematu dodamy sygnalizację świetlną.
Jak można zauważyć dodałem dwie żarówki P1 - "załączono" i P2 - "awaria". Pierwsza z żarówek informuje o załączonym układzie. Niezależnie w którą stronę będzie kręcił się silnik będzie to sygnalizowane jedną żarówką. Żarówka ta jest załączona za pomocą styków pomocniczych NO (43-44) styczników Q1 i Q2. Powyższy schemat można bez problemu zmodyfikować tak, aby świecące żarówki informowały również o kierunku obrotów silnika. Wystarczy dodać jeszcze jedną żarówkę, którą podłączy się np. pod styk pomocniczy NO (43-44) stycznika Q1, a drugą żarówkę podłączymy pod styk pomocniczy NO (43-44) stycznika Q2. Wówczas każdy z styczników będzie zapalał osobną żarówkę.
Teraz do powyższego schematu dodamy sygnalizację świetlną.
Schemat sterowania silnika trójfazowego w lewo i prawo z sygnalizacją |
Kolejna żarówka w tym układzie służy do sygnalizowania awarii. Jest to żarówka P2 - "awaria", która załączy się jeśli wyłącznik silnikowy zadziała. Aby skasować awarię należy załączyć wyłącznik silnikowy. Oczywiście uruchomienie silnika podczas awarii będzie niemożliwe.
W poniższym schemacie dołożyłem jeszcze czujnik kontroli faz.
Schemat sterowania silnikiem trójfazowym w dwóch kierunkach i z czujnikiem kontroli faz |
Bardzo fajny artykuł, wyraźne schematy - można się wiele dowiedzieć :)
OdpowiedzUsuńBardzo dobry artykuł ;)
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis bardzo dobrze się to czyta. W przyjemny sposób dzięki Tobie można pogłębić zainteresowania :)
OdpowiedzUsuńSuper! Akurat zrobiłem łuparke do drewna i zabrakło mi w niej obrotów w lewo, gdy zablokuje się na jakimś kawałku. Teraz nie muszę sam nic tworzyć. Dzieki;)
OdpowiedzUsuńDodał bym w tytule zmiana KIERUNKU obrotów. Zmiana obrotów kojarzy się ze zmianą prędkości obrotowej a to już szersze zagadnienie w przypadku silnika 3-fazowego. Poza tym fajny artykuł :)
OdpowiedzUsuńFachura . Nie filozof/pedagog tylko fachura . Dzięki w imieniu samogrzebaczy
OdpowiedzUsuńTen styk pomocniczy Q3 za f2 nie powinien być przypadkiem NO?
OdpowiedzUsuńWitam a jak by wyglądał schemat obrotów prawo lewo silnika trójfazowego podlaczonego na jedną faze?
OdpowiedzUsuńA czy jest schemat sterowania jak i schemat główny na zasadzie jednego przycisku i 3 przekaźników czasowych (PCU-510 DUO),że najpierw się uruchamia silnik i kierunek obrotu jest w prawo,po jakims czasie odłączą i załącza sie kierunek obrotu w lewo?
OdpowiedzUsuńCzy jest schemat sterowania i obwodu głównego silnika 3 fazowego ze zmianą kierunków obrotów za pomocą 2 przciskow (NC i NO) oraz trzech przekaźników czasowych (PCU-510 DUO).... Mam na myśli takie działanie: załącza się silnik(zaczyna się obracać w kierunku prawym przez 5s, wyłącza się sam na też 5s, później się uruchamia Ale już w drugą stronę zaczyna się obracać,czyli w lewo)
OdpowiedzUsuńProsto i w temacie. Jesteście 100 razy lepsi od elektroda.pl . Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo pouczający wpis! Wymiana obrotów dla silnika trójfazowego może być skomplikowana, ale twój opis i schemat wyjaśniają to w sposób zrozumiały. Dodanie blokady przed przypadkową zmianą obrotów to naprawdę praktyczne rozwiązanie.
OdpowiedzUsuń