17 października 2015

Moduł wyświetlaczy LED i LCD

Od jakiegoś czasu brakowało mi modułu z wyświetlaczami do mojej płyty testowej pod Atmege8. Wyświetlacze na płycie testowej nie znalazły się ponieważ korzystam z wersji demo programu Eagle, a to niesie ze sobą pewne ograniczenia w kwestii wielkości
projektowania płytek o maksymalnych wymiarach 10x8cm. Dlatego postanowiłem budować moduły w zależności od zapotrzebowania.
Moim pierwszym modułem jest płytka zawierająca gniazda goldpin przystosowane pod ekranik oparty na popularnym sterowniku HD44780. Dodatkowo płytkę wyposażyłem w trzy ekraniki 7 segmentowe, które zostały przystosowane pod multipleksowanie. Aby wykorzystać wolną przestrzeń obok ekraników 7 segmentowych znalazło się miejsce na termometr DS18B20 oraz na potencjometr i wymienny rezystor, który służy do ćwiczenia na przetworniku analogowo-cyfrowym (ADC).
Widok modułu z góry 
Podświetlanie wyświetlacza LCD można sterować za pomocą mikrokontrolera - umożliwia to pin podpisany jako blacklight. Można również podświetlenie włączyć na stałe za pomocą zworki między pinem VCC i blacklight. Podświetlenie sterowane jest za pomocą tranzystora BC848 -SMD. Dodałem również możliwość wyboru podłączenia pinu RW wyświetlacza do GND lub do mikrokontrolera. Z prawej strony pod wyświetlaczem znajduje się potencjometr 10K służący do zmiany kontrastu wyświetlacza LCD. Wyświetlacze LED 7 segmentowe świecą na kolor czerwony. Oryginalnie wyświetlacze przystosowane są pod multipleksowanie - posiadają 12 pinów. Każdy z trzech wyświetlaczy steruje się za pomocą pinów dis1-dis3 oraz poszczególne segmenty za pomocą pinów a-g oraz dp.
Widok na moduł z dołu
Dodatkowo dołożyłem do modułu miejsce na termometr DS18B20, który można zamocować w listwę DIP. Komunikacja termometru między mikrokontrolerem odbywa się na magistrali 1 wire. Kolejnym dodatkiem jest pomiar ADC, służy do tego potencjometr PR2 (10K) oraz rezystor (podpisany jako ADC). Rezystor nie jest wbudowany na stałe przez co mamy większe możliwości dostosowania ADC do danego źródła odniesienia w mikrokontrolerze (5V, 2.56V, 1.1V). Do odczytu pomiaru wartości ADC służą dwa piny - jeden możemy podłączyć do mikrokontrolera, a drugi do miernika. Zasilanie podzespołów na płytce odbywa się za pomocą goldpinów, oznaczonych jako JP3 oraz JP4 ponadto są to również węzły (rozgałęźniki). Płytka samo w sobie nie posiada żadnego stabilizatora. Stabilizator posiada moja płyta testowa i to ona zasila moduł.
Projekt płytki modułu
Powierzchniowy opis płytki wykonałem dokładnie w taki sam sposób jak opisałem to TUTAJ. Podczas projektowania tej płytki posiłkowałem się rozwiązaniami stosowanymi w płycie testowej Atnel.
Schemat:
Schemat moduły wyświetlaczy
Podzespoły elektroniczne: rezystory: R1-R3=2.2K, R4-R11=180R, R12=2.2K, R13=4.7K, potencjometry: PR1-PR2= 10K, kondensatory: C1=22uF, C2=100nF, tranzystory: Q1-Q3=BC558, Q4=BC848-SMD, inne: gniazdo goldpin 16 pinowe, wtyczki goldpin, wyświetlacz LED x3-12pin, wyświetlacz LCD na sterowniku HD44780, termometr cyfrowy DS18B20.

Wzór ścieżek przygotowanych do naniesienia na płytkę PCB, opis, schemat.

1 komentarz:

  1. Już nie pamietam kiedy ostatnio bawiłem sie w pisanie sterowników do płytki. Bardzo ciekawe i rozwojowe hobby. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Aby uniknąć spamu, komentarze na blogu pojawiają się po zatwierdzeniu.