10 lipca 2015

Laser z nagrywarki DVD-RW

Do zbudowania lasera z nagrywarki DVD miałem chęci już dawno temu, ale jakoś zawsze czegoś brakowało, albo nie było czasu, albo nagrywarek ;D Niedawno znalazłem trochę czasu i zająłem się nagrywarką, którą dał mi kolega. Za pomocą specjalnego drivera do zasilania laserów (na bazie LM317) udało mi się osiągnąć moc ok. 150mW.
Samego otwierania nagrywarki nie będę pokazywał, ponieważ wystarczy tylko zdemontować cały moduł zapisu i odczytu danych z płyt. Gdy już go zdemontujemy, lokalizujemy nasze lasery. Najczęściej są dwa: 1 do nagrywania płyt CD - jest to laser podczerwony (780nm) i nasze oko go nie widzi. Drugi laser służy do nagrywania płyt DVD, jest to laser czerwony (640nm) i właśnie o ten laser nam chodzi. Lasery są umieszczone z boku modułu. Należy szukać trzech nóżek ułożonych w trójkąt, dwie nóżki są od zasilania. Laser czerwony można odróżnić radiatorem - z reguły ma większy.
Moduł głowicy z nagrywarki DVD-RW

Jak widać, ja już zdążyłem wcześniej poskładać cały układ zasilania lasera. Na początku do lasera dobrze jest przylutować kondensator lub rezystor - ochroni to nasz laser przed spaleniem go wyładowaniem elektronicznym. Laser teraz możemy wyciągnąć. Najlepiej jest go wyciągnąć razem z radiatorem.
Czerwony laser z nagrywarki DVD w radiatorze
Teraz musimy wyciągnąć sam laser z radiatora. Jest to chyba najtrudniejsza czynność. Ale chyba najprostszym sposobem jest użycie szczypców - wystarczy nacisnąć je w najcieńszym miejscu radiatora, a radiator sam się podda.
Wyciągnięta dioda laserowa z radiatora

Teraz dioda laserowa będzie miała rozproszone światło. W tym celu musimy załatwić sobie kolimator. Taki kolimator można wyciągnąć z laserów bazarowych, ale tutaj należny uważać, te bardziej chińskie laserki mają kolimator z tworzywa sztucznego, który nie ma przewodnictwa cieplnego i nasza dioda laserowa nie będzie miała chłodzenia!

Kiedyś kupiłem 5 modułów laserowych, każdy po 3mW z chińskiego sklepu dealextreme.com. Wystarczyło podmienić diodę na tą z nagrywarki DVD.
Rozkręcony kolimator
Cały kolimator ma wielkość 1,5cm X 0,5cm.
Gotowy laser

Laser zasilam prądem ok. 170mA, co daje ok. 150mW. Oczywiście laser można zasilić większym prądem, ale laser ten powstał z myślą o prostym laserze dyskotekowym.
Laser ten bez problemu podpala zapałki, topi czarną taśmę izolacyjną itd.
Przykład topienia czarnej taśmy przez laser

Całość obudowałem radiatorem, który miałem pod ręką. Radiator nie jest najlepszy :P
Mała powierzchnia styka się z samym kolimatorem, ale ogólnie radiator działa :)
Ukończony laser z radiatorem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Aby uniknąć spamu, komentarze na blogu pojawiają się po zatwierdzeniu.